DROP YOUR COMMENT ABOUT CAT AND SHARE WITH ME....


Thursday, September 9, 2010

Makanan wajib yang perlu ada untuk saya ??


Telur rebus, kacang peas rebus, lobak and tomato makan begitu saja, sup taufu mix cendawan enoki..mmm...sedap!!


Sup taufu mix enoki yang sangat berkhasiat :

1. Cendawan enoki harganya rm 0.99 ( murahkan..)

2. Japanese taufu ( potong dadu )

3. Daun bawang

4. Garam secukup rasa

Cara memasak senang sahaja :

1. Biarkan air dalam kuali mendidih dan masukkan garam secukup rasa

2. kemudian masukkan taufu dan biarkan selama 5minute

3. Masukkan cendawan enoki dan biarkan selama 2 minute. ( tak payah terlalu

lama nanti khasiatnya hilang )

4. Sup boleh la diangkat dan jangan lupa taburkan daun bawang yah !!

5. Sedia untuk d makan..


Mari ikut saya untuk meninjau khasiat disebalik cendawan enoki dan taufu seperti santapan harian saya diatas....



tiptoe smiley Pictures, Images and Photos

CLICK ME!!




Ikan bilis goreng kurang minyak, hotdog rebus, lobak mentah and bendi rebus...



Apa makanan wajib untuk saya?? Mesti la ulam-ulaman...nyumm nyumm...haha..kalau boleh la, dalam 1 minggu tu lauk saya mesti disertakan ulam. Mulai dari sekarang tanam azam kurang makan makanan yang berminyak. Menu utama saya mestilah ulam, contohnya lobak, tomato mentah (x mau di masak), bendi rebus, peria pun mesti makan mentah2 jadikan ulam, daun salad, sup taufu kosong..haha tak payah goreng..kan senang. Lagi satu saya gemar part2 nutrisi ni..cakap pasal nutrisi, penting untuk kesihatan dan kecantikan. Lepas ni saya akan ceritakan sedikit pasal nutrisi dalam pemakanan seharian kita dan pekara penting kenapa kita perlu ambil tahu pasal nutrisi semasa penyediaan makanan seharian kita.

Ceritanya begini.. tanpa kita sedari dalam kehidupan saharian kita, kita tidak tahu sama ada kita punya penyakit yang terpendam dimana kita sendiri pun tidak mengetahui akan kehadiranya, ianya sejenis penyakit yang akan muncul secara tiba-tiba dimana penyakit tu bertumbuh secara perlahan-lahan dalam tubuh kita. Penyakit tu akan keluar tiba pada masa yang sesuai mengikut usia kita dan penyakit tu akan menyerang tidak kira usia. Kita sendiri tidak menjangka akan kehadiran penyakit tersebut dan tidak sekali mengundang kehadiran penyakit tersebut. Tapi sebenarnya semua tu kita boleh elakkan sebelum terjadi. Bagaimana caranya?? apa kah punca disebalik semua yang berlaku??

Ok, saya rasa jawapanya kita semua tentu sudah sedia maklum..hehe..jangan pura-pura tidak tahu yah..apa kaitannya pula saya masukkan gambar makanan dalam blog saya ni?? nah..mestilah nak share dengan kamu semua pasal khasiat pemakanan. Penyakit boleh timbul dalam pelbagai jenis aspek antaranya dari segi pemakanan, aktivit seharian, faktor persekitaran, faktor keturunan(gen), faktor usia and so on...jadi dengan cara yang mudah dan ringan, kita boleh mengawal penyakit dari salah satu faktor yang saya listkan tadi iaitu melalui pemakanan. Segala sesuatu yang di ciptakan Tuhan punya fungsi yang tertentu. Tumbuh-tumbuhan dan sayur-sayuran pelbagi jenis yang ada bukan setakat untuk mengalas perut kita, tetapi juga punya fungsi tersendiri untuk mengelakkan dari pelbagai jenis penyakit. Kalau kata nak guna ubat -ubatan..ia nya punya kesan hanya seketika. Kenapa saya kata punya kesan hanya seketika? seperti yang pernah saya pelajari sebelum ni mengenai subjek Pharmacology and Toxciology..''Ubat'' hanya la sebagai penahan sakit atau boleh dikenali sebagai ''Pain Killer''...so apakah kesan di sebalik pain killer ni? ianya memang hebat kerana dapat mengawal segala rasa sakit. segala jenis herba tak dapat tandinginya kalau dari sudut ingin mendapat kesan yang cepat. Tapi kalau kita sendiri menyelidiki rahsia di sebalik pain killer di mana ianya boleh memberi penyembuhan dan dalam masa yang sama boleh memberi kesan kepada tubuh kita. Seperti mana yang telah dipelajari sebelum ini, contohnya berlaku kecederaan teruk pada mana-mana bahagian anggota tubuh kita, dalam masa yang sama prostaglandins di lepaskan( fungsi prostaglandins ialah mengaktifkan rasa sakit ), sistem saraf akan menghantar rasa sakit tersebut terus ke otak..tapi apa yang berlaku pada seseorang yang mengambil ubat ni?? sebenarnya rasa sakit itu ada..cuma drug yang di ambil oleh seseorang telah memberhentikan penghantaran isyarat sakit tu dari terus sampai ke otak..jadi rasa sakit tu tidak ada, tapi ada kesan di sebalik semua tu yah...pelajari lebih mendalam lagi tentang Pain killer >>> A , B , C

So jangan bergantung harap sangat pada ubat ubatan yang mengandungi kimia. Jaga la kesihatan anda dari sekarang. Sekarang saya nak kongsikan tentang khasiat sayur-sayuran seperti mana sayur yang saya masak dalam gambar di atas.

Mari ikut saya dalam laman blog saya yang seterusnya....




animated smiley Pictures, Images and Photos